اخبار

آمادگی همگامان صنعت فولاد اسپادانا

امروزه، صنعت فولاد شاخصه صنعتی بودن یک کشور است و برای دستیابی به موفقیت در این صنعت، باید با وضع قوانین درست و برنامه صحیح برای ایجاد توازن و توسعه زنجیره فولاد تلاش به‌عمل آید.

مهندس سعید کمال، مدیرعامل شرکت”همگامان صنعت فولاد اسپادانا” در گفت و گو با ماهنامه تخصصی پردازش ضمن بیان این مطلب و با اشاره به فعالیت‌های شرکت گفت: این مجموعه که در قالب پروژه‌های صنعتی، مدیریتی و مشاوره فعالیت خود را آغاز کرده، امروزه فعالیت تخصصی در زمینه صنعت فولاد با محوریت موضوعات تامین مواد اولیه و فروآلیاژها مورد نیاز صنعت فولاد، ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت فولادو تامین فولادهای صنعتی و تخصصی را سازماندهی می‌کند.

به گفته وی، این شرکت با دارا بودن پتانسیل مدیریتی و کارشناسی با بیش از سی سال تجربه و تخصص صنعتی خصصا در زمینه مدیریت، تولید و فعالیت‌های بازرگانی صنایع فولاد، علاوه بر این‌که ماموریت کمک به صنعت کشور را سرلوحه اقدامات خود قرار داده تا به‌حال نیز برای تحقق اهداف خود با همکاری سایر مجموعه‌های صنعتی کشور توانسته در بخشی از موضوعات فعالیت خود فعال بوده و در ارتباط با سایر محورها اقدامات لازم را برای توسعه شرکت برنامه‌ریزی نماید.

مدیرعامل شرکت همگامان صنعت فولاد اسپادانا با اشاره به لزوم ایجاد توازون بین زنجیره فولاد، گفت: امروزه صنعت فولاد شاخصه اصلی بودن یک کشور است و برای دستیابی به موفقیت در این صنعت باید با وضع قوانین درست و برنامه صحیح برای ایجاد توازون و توسعه زنجیره فولاد تلاش به‌عمل آید.

مدیر عامل شرکت همگامان صنعت فولاد اسپادانا با بیان این مسئله که مسئولان وظیفه اصلاح گلوگاه‌ها و کنترل مکانیزم‌ها را دارند و نه سرمایع‌گذاری در کارخانجات، تصریح کرد: با ایجد فضای رقابتی و نه قیمت‌گذاری دستوری، می‌توان از گپ به‌وجود آمده در ارزش افزوده بین بورس و بازار آزاد جلوگیری به ‌عمل آورد که از این رهگذر زمینه ایجاد رانت و فساد برچیده خواهد شد.

وی گزارش‌های منتشر شده ایمیدو در خصوص رشد ظرفیت فولاد خام، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در سال‌های 92 الی 99 را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: رشد ظرفیت مشتقات فولادی در سال‌های گذشته امیدبخش است اما برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن در افق 1404، نیاز به بیش از 160 میلیون تن سنگ آهن است که حتی در سال 1400 هم شاهد کسری حدود 20 درصدی آن هستیم.

او همچنین افزود: در بخش معدن هم با ایجاد انگیزه و ثبات اقتصادی و قوانین و دستورالعمل‌هایی در راستای حل مشکلات این بخش به اندازه فولادسازی باید به‌دنبال رشد و توسعه بود. اما متاسفانه به‌دلیل اختلاف ارزش افزوده، سرمایه‌گذاران به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش معدن، در بخش فولادسازی فعالیت می‌کنند که در بلند مدت توازن در بخش زنجیره فولاد را از بین برده و کشور را به سمت واردات مواد اولیه سوق خواهد داد.

مدیرعامل شرکت همگامان صنعت فولاد اسپادانا با بیان این مسئله که مسئولان وظیفه اصلاح گلوگاه‌ها و کنترل مکانیزم‌ها را دارند و نه سرمایع‌گذاری در کارخانجات، تصریح کرد: با ایجد فضای رقابتی و نه قیمت‌گذاری دستوری، می‌توان از گپ به‌وجود آمده در ارزش افزوده بین بورس و بازار آزاد جلوگیری به ‌عمل آورد که از این رهگذر زمینه ایجاد رانت و فساد برچیده خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که وضع قوانین باید دربرگیرنده تمام ارکان زنجیره فولاد باشد، گفت: در کنار مزیت‌ها و پتانسیل‌های بالای صادراتی، در صورت تشکیل کارگروه‌های تحلیل‌کننده کل زنجیره فولاد، می‌توان از نواسانات ناشی از وضع قوانین مقطعی جلوگیری به‌عمل آورد که در نتیجه آن، سرمایه‌گذار در صورت احساس امنیت، مواد اولیه تولیدی را ابتدا در داخل عرضه و سپس اقدام به صادرات می‌کند.

مهندس کمال لزوم ایجاد سیستم جامع آماری بین تولیدکنندگان زنجیره را یکی از راه‌های شفاف‌سازی اطلاعاتی عنوان و معتقد است که با ایجاد این سیستم، گپ قیمتی میان بازار آزاد و بورس کالا تا حدود زیادی مرتفع می‌گردد.

وی در پایان تصریح کرد که در حال حاضر به‌دلیل عدم وجود سیستم شفاف و قوی آماری، دست برخی افراد سودجو در نحوه ارائه محصولات نهایی در بازار باز بوده و از طرفی به‌دلیل محدودیت در ارائه خدمات و نحوه عرضه محصولات در بورس کالا، شرکت‌های کوچک مقیاس به‌راحتی توان خرید از این بازارها را نداشته و همین امر باعث به‌وجود آمدن واسطه‌ها و تفاوت قیمت مصولات می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *